Az elmúlt időszakban egyre inkább többet utazom a munkám miatt. Eddig a tömegközlekedést használtam, de ez lassan kezd ellehetetlenülni, mivel naponta van, hogy 4-5 különböző ügyféllel kell találkoznom, teljesen különböző helyeken. Az időt mindig kitöltöttem azzal, hogy chat-en dolgoztam: a munkatársaimnak írtam, vagy az ügyfeleknek, esetleg emaileket írtam. De azért most már elgondolkoztam az autóvásárláson. Ezt meséltem is egy kolléganőmnek, aki elég jártas a témában, úgyhogy sokat beszélgettünk arról, mi is lenne a legmegfelelőbb megoldás nekem.

Mivel viszonylag kicsi a büdzsém, ezért vadiúj autó szóba sem jöhet. A hasznéltautó piaccal viszont nem árt vigyázni, ezt tudom, nem egy ismerősöm mesélte már el, hogyan fázott rá egy-egy darabbal. A kolléganőm, Ági kérdezte, hogy nem akarok-e lízingelni. Mivel nem sokat hallottam még erről a dologról, csak annyit mondtam neki, hogy nem, mert saját autót szeretnék. Ági kedvesen kiröhögött, hogy hát azért ez nem ennyire fekete vagy fehér, hogy a lízingelt autó akkor az nem az enyém. Kiderült, hogy ő az előző munkahelyén az autóflottával foglalkozott, ezért eléggé képben van a különböző bérletek, hitelek és lízingek előnyeivel és hátrányaival.

Azt persze fontos megjegyezni, hogy nagyon nem mindegy, hogy az ember magánemberként vagy egy cég munkatársaként szeretne lízingelni. Ugyebár ha magánemberként lízingelünk, akkor egy adott végtől vesszük bérbe az autót, míg ha a munkahelyünkön keresztül, akkor a lízingbeadónk a saját munkaadónk lesz, az autó pedig az ő tulajdona lesz hivatalosan.

Amikor a különböző lízingelési lehetőségekről kérdeztem Ágit, akkor kiemelte, hogy bizony a nyílt végű pénzügyi lízing kockázata, amiről még a szakértők is elfeledkeznek, nem elhanyagolható dolog. Itt az a probléma, hogy ugyan az ember megveheti maradványáron az autót a futamidő lejárta után, vagy kijelölhet egy harmadik felet, akinek előjoga lesz a vásárlásra, viszont mindez nem feltétlenül megy át a NAV szűrőin. Legálisnak legális az eljárás, csak éppen a NAV vizsgálatai során néhány eset tudatos adó elkerülésnek hathat, ami viszont nagyon nem pozitív.

Ági kicsit meg is ijesztett ezzel az egésszel, és megmondom őszintén, nem hozta meg a kedvem a lízingeléshez. Ő azt javasolta, azért böngésszem tovább a flottakezeles.hu-t, ő is sok mindent erről az oldalról tud és tanult meg, illetve ezzel a céggel működtek együtt anno az előző munkahelyén, így bizton állíthatja, hogy becsületes és megbízható cégről van szó.

Ahogy nézegettem az oldalt, ráakadtam egy olyan fülre, hogy megvásárolható autóink. Ezek, mint kiderül, olyan autók, amik a maradványáron, vagyis a piaci ár alatt eladóak egy-egy lízingelés vagy tartós bérlet után. Ez azért lett rögtön szimpatikus, mert sok előnye van. Például, hogy biztosan lehet tudni, ezeket az autókat egy ember használta éveken keresztül, és főként a munkaügyeit intézte. Például sokat futottak ezek autópályán. Aztán ugye rendszeresen szervizelve lettek, a szervizkönyvük tiszta és vezetett. Mindegyik autó Magyarországon lett vásárolva és forgalombahelyezve, majd zömében használva is. Ezeket tudva szétnéztem, van-e olyan autó, ami megfelelne nekem.

Szerencsére találtam is egy Mercedes-t, amit elég nyomott áron meg tudnék vásárolni. Megmutattam Áginak is, ő továbbra is a lízing mellett érvel, de azt mondta, nagyon is jó ötlet egy ilyen autó megvásárlása. Azért én nyugodtabb lennék egy saját autóval a fenekem alatt. Bár az utazás közbeni chatelésről így már biztosan le kell mondanom.